Co wpływa na pozycjonowanie stron w Google?

31 maja 2024

Skoro już wykosztowaliśmy się na stworzenie strony internetowej, to naturalnie chcemy, aby pojawiała się ona na pierwszych miejscach w wyszukiwarce Google. Znamy to z własnego doświadczenia – nikt nie scrolluje zbyt daleko, wybieramy najczęściej spośród kilku górnych wyników. Gdy więc odkrywamy, że naszej strony wśród nich nie ma, pojawia się frustracja i zwątpienie w sens prowadzonych działań. Takich sytuacji można w dużej mierze uniknąć, sporo też da się naprawić, gdy już zauważymy problem – ale do tego potrzebna jest wiedza o czynnikach rankingowych.

Czym są czynniki rankingowe?

Czynnikami rankingowymi nazywamy zbiorczo wszystkie elementy, które biorą pod uwagę wyszukiwarki podczas pozycjonowania stron internetowych. Ponieważ proces jest zautomatyzowany, mamy podwójnie trudne zadanie: prezentowane treści i rozwiązania muszą być atrakcyjne zarówno dla użytkowników, jak i dla botów. Spokojnie, to jest wykonalne!

Pamiętaj też, że w kontekście czynników rankingowych mówimy o organicznych wynikach wyszukiwania – płatne reklamy wyświetlają się na odrębnych zasadach.

Przegląd czynników rankingowych, wpływających na pozycjonowanie strony w Google

Gdzie jest opublikowana oficjalna lista czynników rankingowych Google? Niestety, taki zbiór nie istnieje. Czy zatem specjaliści w Google są złośliwi albo kiepscy w swojej pracy? Nie w tym rzecz – winna jest specyfika i dynamika Internetu.

Bardzo ogólnie możemy podzielić czynniki rankingowe na:

  • on-site – czyli to, co znajduje się na stronie (jej architektura, publikowane treści).
  • off-site – to, co znajduje się w innych lokalizacjach sieci, nie na samej stronie.

Poniżej prezentujemy bogatą listę kluczowych czynników rankingowych, decydujących o pozycji twojej strony w wyszukiwarce Google.

Czynniki rankingowe on-site

Co możesz zrobić na własnej stronie, aby wskoczyła ona wyżej w wynikach wyszukiwania?

Jakość treści

Content is King to nie tylko pusty frazes stosowany przez agencje copywriterskie do sprzedawania treści. Rzeczywiście jakość tego, co publikujemy jest kluczowa. Jeśli użytkownik znajduje na stronie ciekawe i angażujące treści (zarówno artykuły, jak i filmy czy podcasty), wówczas spędza na niej więcej czasu i częściej wraca – a te zachowania nie pozostają niezauważone przez boty, które zaczynają wyżej pozycjonować strony wartościowe.

Słowa kluczowe

Żeby jednak potencjalny użytkownik w ogóle do nas trafił, musi nas najpierw znaleźć. Czasami zna on po prostu adres strony i wpisuje go samodzielnie. O wiele częściej jednak szuka nie konkretnej strony, ale interesujących go treści. Kierujące do niej słowa kluczowe powinny odpowiadać najczęstszym zapytaniom w twojej branży. Należy umieszczać je przede wszystkim w nagłówkach, ale też w samej treści. Pamiętaj jednak o wcześniejszym czynniku, czyli o jakości – artykuł nie ma być zbiorem sztucznie upakowanych słów kluczowych, bo to nie spodoba się użytkownikom i zostanie „ukarane” niską pozycją w wyszukiwaniu organicznym.

Czas ładowania

Współczesny użytkownik jest niecierpliwy. Jeśli strona ładuje się za długo albo pozostają na niej puste obszary – po prostu z niej wyjdzie i poszuka alternatywy. To dlatego tak istotna jest optymalizacja rozmiaru mediów na stronie, stosowanie buforowania i kompresji, jak również posiadanie zapasu miejsca na serwerze.

Linki wewnętrzne

Na własnej stronie robisz, co chcesz – możesz nawet linkować do innych treści tejże strony. Ważne, aby robić to z głową. Linkowanie ma ułatwiać użytkownikowi nawigację po witrynie (np. kierując go do treści związanych z zagadnieniem, na którego temat właśnie czyta). Dodatkowo linkowanie wewnętrzne ułatwia indeksację przez wyszukiwarki.

User Experience (UX)

To dość trudna do uchwycenia cecha, ponieważ opiera się na indywidualnych preferencjach użytkowników – a jak wiadomo, trudno dogodzić wszystkim na raz. Na użyteczność strony składa się łatwość nawigacji, przejrzystość treści, szata graficzna oraz jej funkcjonalności. Im bardziej przyjazna użytkownikom jest strona, tym więcej czasu będą na niej spędzać (i częściej wracać).

Czas spędzony na stronie

Jeśli użytkownik długo przebywa na stronie, przeglądając kolejne podstrony oraz wchodząc w interakcje, dla botów Google to znak, że witryna oferuje to, czego ludzie poszukują. Im więcej osób spędzi sporo czasu na twojej witrynie, tym lepsza pozycja w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj przy tym, że boty są sprytne i nie uwzględnią kogoś, kto włączył zakładkę i wyszedł na godzinę.

Współczynnik odrzuceń

Jego wartość informuje nas o tym, ilu użytkowników uciekło ze strony, tylko rzuciwszy na nią okiem. Wysoki współczynnik odrzuceń jest kiepsko przyjmowany przez boty Google, ponieważ może świadczyć o nieuczciwych działaniach, takich jak kuszenie słowami kluczowymi, które nie prowadzą do wartościowych treści czy podawanie nieścisłych informacji w reklamach.

Historia witryny

Nie warto chodzić na skróty. Za każde działanie niedozwolone Google może przyznać nam karę, co automatycznie przełoży się na znaczny spadek w pozycjach wyszukiwania. Nadrabianie strat zajmie wiele czasu i może być kosztowne.

Bezpieczeństwo strony

Najgorszą rekomendacją dla każdej strony jest niebezpieczeństwo, na jakie naraża ona użytkownika. Jeśli na stronie obecne są wirusy lub jest ona obiektem ataków hakerskich, Google na pewno nie poleci jej w wynikach wyszukiwania. Konieczne jest podejmowanie szeregu działań związanych z bezpieczeństwem, m.in. aktualizacja oprogramowania, używanie protokołu HTTPS, wdrożenie certyfikatu szyfrowania SSL.

Media na stronie

Współczesny użytkownik lubi, by na stronie coś się działo. Dlatego wartościowe teksty to jeszcze nie wszystko – warto pomyśleć również o publikowaniu ciekawych zdjęć, filmów czy podcastów. Nie tylko zachęcą one użytkownika do ponownych odwiedzin, ale też znacznie wydłużą jego czas przebywania na stronie – a to przecież jeden z naszych celów.

Meta dane

Boty Google są już dobrze przeszkolone, ale nadal nie widzą wszystkiego. Nie będą analizować treści zdjęcia, nie ocenią samodzielnie, czy strona jest łatwa w nawigacji. To właśnie z myślą o zrobotyzowanych użytkownikach zaszywamy w treści strony meta dane. Pozwalają one botom zrozumieć i docenić architekturę witryny.

Optymalizacja mobilna

Coraz większa część użytkowników przegląda strony głównie lub wyłącznie przy pomocy urządzeń mobilnych. Witryna musi więc być zoptymalizowana pod smartfony oraz pod tablety. Wersja mobilna powinna zawierać te same funkcjonalności, ale zarówno rozmieszczeniem treści, jak i ich formatem, musi pasować do mniejszego ekranu oraz do innego sposobu obsługi.

Dostępność

Nie tylko w realu coraz większą wagę przykładamy do inkluzyjności osób niepełnosprawnych. Dostępność stron dla użytkowników niewidomych i niedowidzących, głuchych i z ubytkiem słuchu, a nawet dla osób ze spektrum autyzmu, stanowi kolejny czynnik, na podstawie którego Google ocenia jakość naszej strony. Warto zatem zadbać o wdrożenie przynajmniej podstawowych funkcjonalności, w stopniu 1 na 3-stopniowej skali WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), z których część jest już obowiązkowa dla wybranych podmiotów (np. dla witryn instytucji państwowych).

Reputacja

Co ciekawe, boty docenią również reputację autora strony. Niestety nie wezmą pod uwagę jego punktacji za publikacje w czasopismach naukowych, ale raczej popularność w sieci. Oznacza to, że strony sygnowane znanymi nazwiskami czy witryny popularnych firm, pozycjonują się lepiej.

Jakość hostingu

Dobry hosting jest naszym wielkim sprzymierzeńcem. Szybkość serwera wpływa na czas ładowania strony. Dostęp do wsparcia technicznego i tempo rozwiązywania problemów decydują o zadowoleniu użytkowników i o ich bezpieczeństwie.

Czynniki rankingowe off-site

Nie tylko to, co robisz na samej stronie, ma znaczenie. Sprawdź, jakie czynniki poza samą konstrukcją strony oraz treściami, mają wpływ na wyniki wyszukiwania.

Linki zwrotne

To linki, za których pośrednictwem użytkownik trafia na twoją stronę. Mogą to być przekierowania z artykułu sponsorowanego czy polecajki z forum specjalistycznego. Istotna jest w tym przypadku jakość źródła – lepiej mieć kilkadziesiąt naprawdę solidnych linków niż kilkaset byle jakich. Nie ma więc sensu zamieszczanie treści sponsorowanych w kiepskich witrynach.

Aktywność w mediach społecznościowych

Twoja strona nie funkcjonuje w oderwaniu od całej internetowej rzeczywistości. Liczą się również twoje działania poza nią, w tym prowadzenie profili i aktywność w mediach społecznościowych. Ważne, aby w twoich publikacjach co jakiś czas pojawiały się linki zwrotne, kierujące do określonych treści na stronie, generujące ruch. Nie musisz być obecny wszędzie – sociale dobierz pod kątem swojej grupy docelowej.

Lokalne działania SEO

Prowadzisz stacjonarny biznes? Na pozycjonowanie twojej strony wśród społeczności twoich potencjalnych klientów wpłynie również uwiarygodnienie się poprzez szczegółowe uzupełnienie informacji w Profilu Firmy Google. Ułatwisz w ten sposób dojazd do firmy, możesz opublikować zdjęcia, zawrzeć dane kontaktowe, poinformujesz o godzinach otwarcia. Nie zapomnij oczywiście o podaniu adresu strony!

Działania niedozwolone

Znajomość zasad budowania witryn może nas zachęcać do pójścia na skróty i wspinania się na wyższe pozycje w wyszukiwarce szybciej i prościej. Te działania noszą zbiorczą nazwę Black Hat SEO i stanowią zbiór sztuczek, których celem jest sztuczne manipulowanie algorytmami. Kilka z nich przedstawiamy poniżej, z ważną adnotacją: NIE RÓB TEGO. Boty Googla wychwycą nieuczciwe zachowania i nałożą karę na witrynę.

Przykłady Black Hat SEO:

  • Keyword Stuffing – przesycenie tekstu słowami kluczowymi. Marną jakość wychwycą użytkownicy, uciekając ze strony;
  • Link Farming – tworzenie innych, sztucznych stron, tylko po to, aby generowały one linki do naszej witryny;
  • Spamowanie – nękanie użytkowników mediów społecznościowych czy forów tematycznych linkami do naszej strony. Może skończyć się banem w SoMe i karą od Google, czyli spadkiem w wynikach wyszukiwania.
Udostępnij:
TWOJA MARKA ZASŁUGUJE NA KREATYWNĄ OBSŁUGĘ

To dla nas ogromna przyjemność

Poznajmy się!

Zrób pierwszy krok i wypełnij formularz. Skontaktujemy się z Tobą niezwłocznie.