Działania PR digital – najnowsze trendy

01 czerwca 2024

W funkcjonowaniu firmy istotna jest jakość oferowanych produktów czy usług, ich cena, czas oczekiwania na wykonanie czy wysyłkę, polityka reklamacji i setki innych czynników, które decydują o tym, czy dane przedsięwzięcie okaże się sukcesem. Jedne z nich są kluczowe, inne trzeciorzędne. Jedne uznajemy za niezbędne, inne za opcjonalne. Są wśród nich takie, które łatwo przeoczyć na etapie planowania strategii – i to do tej ostatniej grupy często zaliczają się działania PR w sieci. Co prawda dobry PR powinien być subtelny i niemal niewidoczny dla potencjalnych klientów, ale nie oznacza to wcale, że nie musi być skrupulatnie zaplanowany. Sprawdź, na czym polega specyfika działań PR w sieci.

PR w digital – na czym polega?

Klasyczna definicja PR mówi o działaniach, których celem jest komunikacja z klientem, ale także z mediami, lokalnymi władzami, opinią publiczną, a nawet z konkurencją. Tak pojmowany PR pełni wiele funkcji:

  • pozwala odbiorcom zapamiętać nazwę firmy, jej logo czy inne cechy charakterystyczne (np. slogan);
  • wytwarza pozytywne skojarzenia z firmą lub marką;
  • integruje społeczność lokalną, klientów, dostawców, pracowników;
  • umożliwia szybkie działanie w sytuacjach kryzysowych;
  • ułatwia dozwolone prawem działania o charakterze lobbingowym.

PR w sieci nie stanowi w tym przypadku wyjątku. Nie jest on alternatywą, ale uzupełnieniem klasycznych, „analogowych” strategii PR-owych. Tym samym lepiej odpowiada zapotrzebowaniu współczesnego odbiorcy, który wiele czasu spędza w sieci i tutaj też poszukuje informacji, inspiracji oraz rozrywki. Właśnie w kontekście aktualnych wzorców zachowań konsumentów, szczególnego znaczenia nabierają kontakty z mediami, które muszą dziś być szybkie i kompleksowe.

PR a reklama w sieci – co je różni?

Najczęstszym błędem popełnianym zarówno przez nowicjuszy (co zrozumiałe), jak i przez doświadczonych przedsiębiorców, jest utożsamianie działań PR-owych z reklamą. Niejednokrotnie to właśnie w obrębie działu reklamy i marketingu w firmie funkcjonuje stanowisko osoby odpowiedzialnej za komunikację społeczną.

Z drugiej strony większe i bardziej świadome przedsiębiorstwa nie tylko wyróżniają w swojej strukturze działy PR, ale też proponują daleko idącą specjalizację poszczególnych stanowisk (np. komunikacja z mediami, komunikacja z władzami i instytucjami publicznymi, komunikacja ze społecznością lokalną, zarządzanie kryzysowe itp.).

Główna różnica między PR a reklamą (zarówno w sieci, jak i w realu), wyraża się w sposobie formułowania komunikatów. Podczas gdy reklama próbuje wpływać na klienta, używając języka perswazji (najlepszy, najtańszy, idealny, kliknij, kup, sprawdź), to PR ogranicza się do informowania, przekazywania wiedzy i promowania wartości (byliśmy, zrobiliśmy, dzielimy się wiedzą).

Czy działania PR digital mają sens?

Znaczenia reklamy w XXI w. nie trzeba już nikomu tłumaczyć a tego, że jest ona dźwignią handlu, uczą się już najmłodsi. Z działaniami PR-owymi jest nieco gorzej. Nie wszyscy przedsiębiorcy rozumieją, dlaczego mieliby inwestować cenny czas i jeszcze cenniejsze środki w komunikowanie o swojej działalności czy publikowanie poradnika. Czy nie lepiej te pieniądze przeznaczyć na kampanię reklamową w Google Ads lub w mediach społecznościowych?

O reklamie na pewno nie można zapominać, ale długofalowo to właśnie PR w sieci przynosi lepsze i trwalsze skutki. W porównaniu do reklamy komunikat PR jest:

  • bardziej wiarygodny – bo nie zawiera bezpośrednich elementów perswazyjnych;
  • lepiej przyswajalny – „neutralny” w wydźwięku komunikat czyta się lub ogląda jak inne newsy czy artykuły;
  • zapamiętywany na dłużej – wśród dziesiątek reklam, jakie widzimy każdego dnia na naszych urządzeniach mobilnych i w sieci publicznej, o wiele łatwiej jest przywołać w pamięci tekst, na którym skupiliśmy się nieco dłużej;
  • częściej uznawany za wartościowy – zwłaszcza jeśli możemy czerpać z niego cenne informacje.

Które działania PR w sieci przynoszą najlepsze rezultaty?

Jeśli jest jakieś miejsce idealne dla komunikacji, to jest nim sieć. Zapewne wizjonerzy i twórcy Internetu byliby zdziwieni, jak bardzo ich wynalazek usprawnił poszukiwanie danych i nawiązywanie oraz utrzymywanie kontaktów. Sytuacja ta ma dobre i złe strony. Dobra to ta, że w Internecie jest niemal wszystko. Zła to ta, że… w Internecie jest niemal wszystko. Oznacza to, że ilość docierających do nas każdego dnia informacji jest przytłaczająca i trudno wybić się z tego szumu z oryginalnym i ciekawym komunikatem.

Które z działań PR mają w tym kontekście największą skuteczność? W które warto inwestować?

Prowadzenie strony internetowej

Absolutną podstawą jest strona internetowa. W przypadku dużych firm powinna to być rozbudowana witryna korporacyjna, zachęcająca designem i umożliwiająca podejmowanie szeregu interakcji. Małemu przedsiębiorstwu wystarczy nawet strona-wizytówka. To właśnie witryna internetowa stanowi pierwsze potwierdzenie, że firma naprawdę istnieje, a przy tym jest na tyle rzetelna, że posiada własną stronę.

A na własnej stronie nasze możliwości są niemal nieograniczone. Możemy uwzględnić zakładki takie jak:

  • aktualności – aby na bieżąco informować o nowinkach z życia firmy;
  • blog – aby zachęcać gości do odwiedzin, dzieląc się przydatną wiedzą;
  • oferta – aby krótko scharakteryzować wytwarzane/sprzedawane produkty/usługi;
  • o nas – aby zaprezentować historię firmy, obszar jej działalności, cel, misję, wizję, motto;
  • galeria – aby publikować interesujące multimedia;
  • media o nas – aby kierować uwagę odbiorcy również na niezależne publikacje;
  • kontakt – aby umożliwić skontaktowanie się z firmą w kilku wariantach, z których odbiorca wybierze najodpowiedniejszy dla siebie.

Działalność w mediach społecznościowych

Strona internetowa, choć jest bardzo ważna, nie powinna być jedynym (a w przypadku części firm – nawet głównym) medium komunikacji z klientem. Wszyscy od millenialsów po alfy korzystają dziś chętnie z mediów społecznościowych (choć dla każdej grupy wiekowej można wyróżnić preferowane platformy).

Czy musimy posiadać konto na każdej z nich? Niekoniecznie – wszystko zależy od naszej grupy docelowej. To nie klient ma szukać nas, ale naszym zadaniem jest skuteczne dotarcie do klienta w wygodny dla niego sposób.

Komunikacja w mediach społecznościowych w wielu przypadkach może mieć lżejszy i bardziej rozrywkowy charakter. Nie unikaj emotikonek i potocznych wyrażeń (chyba że branża, w której działasz, kompletnie się do tego nie nadaje – np. zakład pogrzebowy).

A przede wszystkim – stawiaj na wartościowy content! Nie za długie wypowiedzi pisemne i dużo multimediów – oto recepta na skuteczny PR w sieci.

Publikacje treści sponsorowanych

Bardzo dobrym sposobem na pozyskanie leadów jest publikacja treści sponsorowanych. Artykuły można zamieszczać w wielu miejscach: np. w ogólnych lub lokalnych serwisach informacyjnych oraz na specjalistycznych portalach branżowych. Ponownie obowiązuje zasada podążania za odbiorcą.

Jest tylko jeden haczyk, ale BARDZO ważny: treści muszą być sensowne i przekazywać istotne informacje lub wyposażać czytelnika w dawkę wiedzy. Jeśli zatrudnisz kiepskiego copywritera, który powieli treści z innego portalu, sztucznie użyje fraz kluczowych i niezręcznie upchnie w treści linki – na pewno nie zyskasz uznania wśród odbiorców.

Webinary, e-konferencje

Pragnąc przekazać swoim klientom, a nawet szerszej społeczności przydatne informacje, możesz iść znacznie dalej i zorganizować wydarzenie online. Formuła zależy od twoich możliwości: od webinaru na kilkanaście osób po potężną (i wymagającą sporo miejsca na serwerach) e-konferencję na tysiące uczestników.

To świetny sposób na przekazywanie idei, dzielenie się wiedzą, zachęcanie do dyskusji. Z perspektywy PR-owej liczy się przede wszystkim stawianie firmy w roli eksperta, a także wyrażanie swojej troski o istotne społecznie kwestie.

I znów haczyk: jeśli chcesz uchodzić za eksperta, musisz nim być. Współczesny odbiorca bezlitośnie wytknie wszystkie błędy i niedomówienia. Organizując szkolenie czy inicjując rozmowę, miej zatem na uwadze, aby posadzić przed mikrofonem i przed kamerą prawdziwych specjalistów.

Newsletter

Do klasycznych form PR w sieci należy wysyłanie klientom newslettera. Jego format i treść zależą od przyjętej strategii: może on przybrać formę poradnika, przekazywać aktualności z życia firmy albo skutecznie łączyć te obszary.

W dobrym tonie jest pomijanie treści reklamowych w newsletterze – do tego powinien służyć np. CRM połączony ze sklepem internetowym, informujący o produktach czekających w porzuconym koszyku. Odbiorcy są zmęczeni reklamami i gdy zauważą, że stanowią one treść newslettera, anulują subskrypcję lub po prostu będą usuwać maile bez ich otwierania.

Pamiętaj również o polityce prywatności – newsletter możesz wysyłać wyłącznie do tych odbiorców, którzy wyrazili na to zgodę i podali swój adres mailowy.

Kontakty z mediami

Dziennikarze nie będą czekać kilka dni na oficjalne informacje – w razie ich braku, opublikują jednostronny materiał. Zwłaszcza gdy zagrożone jest dobre imię firmy, należy działać szybko i formułować komunikaty szczególnie starannie dobierając słowa. To dlatego dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, istotne jest wsparcie biura prasowego.

Biuro prasowe ma za zadanie interweniować w sytuacjach kryzysowych, ale też konstruować ciekawe, chwytliwe newsy w kontekście bieżącej działalności firmy. Duże przedsiębiorstwa posiadają działy wyspecjalizowane w komunikacji z przedstawicielami mediów i w zarządzaniu kryzysowym, ale nawet niewielka firma może posiadać własne biuro prasowe – np. wpisane w obowiązki pracowników działu PR albo w postaci umowy z zewnętrzną agencją PR.

Strategia PR w sieci – czy jest potrzebna?

Jakiekolwiek działania z zakresu PR w sieci podejmujesz, istotne jest, abyś miał na to plan. Strategia „sprawdźmy to, może wypali” to żadna strategia. Do Twoich zadań należy:

  • zdefiniowanie grupy docelowej – pomóc może stworzenie person, czyli modelowych odbiorców;
  • zweryfikowanie, jaki sposób komunikacji z daną grupą jest najskuteczniejszy;
  • zaplanowanie budżetu na PR;
  • rozplanowanie działań – na dłuższy okres, minimum na kwartał;
  • mierzenie efektywności działań – w przypadku PR miarodajne będą np. odsłony strony czy kliknięcia odnośnika w artykule sponsorowanym. Rzetelny PR nie może się odbywać również bez monitoringu mediów – czyli regularnego sprawdzania liczby wzmianek w mediach o firmie oraz jakościowej analizy ich treści, w celu weryfikowania wizerunku przedsiębiorstwa zarówno jako takiego, jak i na tle konkurencji oraz otoczenia społecznego.
Udostępnij:
TWOJA MARKA ZASŁUGUJE NA KREATYWNĄ OBSŁUGĘ

To dla nas ogromna przyjemność

Poznajmy się!

Zrób pierwszy krok i wypełnij formularz. Skontaktujemy się z Tobą niezwłocznie.