OGÓLNE WARUNKI
ŚWIADCZENIA
USŁUG PUBLIKACJI ARTYKUŁÓW SPONSOROWANYCH NA PORTALACH INTERNETOWYCH

§ 1
Postanowienia ogólne

  1. Niniejszy dokument określa zasady korzystania z Usługi oferowanej przez M. MEDIA DOM MEDIOWY SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Warszawie, wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców przez SĄD REJONOWY DLA M.ST. WARSZAWY W WARSZAWIE, XII WYDZIAŁ GOSPODARCZY KRAJOWEGO REJESTRU SĄDOWEGO pod nr KRS: 0001016933, NIP: 5252942514, REGON: 52439803700000, kapitał zakładowy: 5 000 zł w całości wpłacony (dalej jako: Zleceniobiorca) w szczególności prawa i obowiązki Zleceniodawcy oraz Zleceniobiorcy oraz obowiązki i zakres odpowiedzialności stron.

  2. Na potrzeby niniejszych Ogólnych Warunków Współpracy (dalej: Warunki), użyte w ich treści określenia oznaczają:

      1. Zleceniodawcaoznacza każdą osobę fizyczną i prawną, a także jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej zlecającą Zleceniobiorcy publikację artykułów sponsorowanych. Zleceniodawcą jest również agencja lub inny pośrednik reklamowy działający w imieniu własnym i na rzecz swoich klientów

      2. Zleceniobiorca – M. MEDIA DOM MEDIOWY SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Warszawie, wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0001016933, NIP: 5252942514, REGON: 52439803700000, kapitał zakładowy: 5 000 zł w całości wpłacony.

      3. Strony – oznacza Strony Umowy powstałej w wyniku Zlecenia Publikacji, tj. łącznie: Zleceniodawcę i Zleceniobiorcę

      4. Zlecenie – zlecenie przygotowania i opublikowania Publikacji, co do zasady zatytułowane jakoFORMULARZ ZAMÓWIENIA”, w którym co do zasady zawarte jest: określenie tematyki publikacji bądź tytułu publikacji, widełkowe określenie ilości znaków w Publikacji, oznaczenie portalu, na którym ma zostać zamieszczona Publikacja, wynagrodzenie za Usługę, termin opublikowania Publikacji oraz inne elementy ustalone ze Zleceniodawcą. Oznacza każdą umowę, której przedmiotem jest publikacja artykułów sponsorowanych na portalach informacyjnych.

      5. Umowa – umowa łącząca Strony zawarta na podstawie Zlecenia, której przedmiotem jest przygotowanie i doprowadzenie do opublikowania Publikacji.

      6. Usługa – usługa Zleceniobiorcy polegająca na przygotowaniu Publikacji i następnie doprowadzeniu do jej opublikowania na portalu wskazanym w Zleceniu.

      7. Publikacja – tekst zamieszczany na określonym w Zleceniu portalu internetowym oznaczony jako artykuł sponsorowany bądź w inny sposób wskazujący na treść reklamową publikacji, przygotowany przez Zleceniobiorcę, zmierzający do promocji, sprzedaży albo innych form korzystania z towarów lub usług, bądź do osiągnięcia innego efektu pożądanego przez Zleceniodawcę.

  3. Złożenie zamówienia poprzez podpisanie Zlecenia jest równoznaczne z zawarciem Umowy o świadczenie Usługi i akceptacją niniejszych Warunków.

  4. Złożenie zamówienia poprzez podpisanie Zlecenia przez agencje reklamowe lub innego pośrednika reklamowego działającego w imieniu i na rzecz swojego klienta, powoduje powstanie solidarnej odpowiedzialności z podmiotem, który agencja/pośrednik reprezentuje wobec Zleceniobiorcy za uregulowanie wynagrodzenia określonego w Zleceniu.

§ 2
Przedmiot Umowy i Warunki Współpracy

  1. Przedmiotem Umowy jest opracowanie przez Zleceniobiorcę i doprowadzenie do opublikowania Publikacji na wskazanym w Zleceniu portalu internetowym w zamian za określone w Zleceniu wynagrodzenie, które Zleceniodawca jest zobowiązany wypłacić Zleceniobiorcy.

  2. Opracowanie i doprowadzenie do opublikowania Publikacji odbywa się na podstawie pisemnego Zlecenia. Zlecenie powinno zawierać dane Zleceniodawcy, w tym w szczególności dane rejestrowe, a także co do zasady: określenie tematyki publikacji, widełkowe określenie ilości znaków w artykule, oznaczenie portalu, na którym ma zostać zamieszczona Publikacja, wysokość wynagrodzenia dla Zleceniobiorcy za przygotowanie i doprowadzenie do opublikowania Publikacji, termin publikacji oraz inne elementy ustalone ze Zleceniodawcą, a także podpis lub podpis elektroniczny Zleceniodawcy lub osoby upoważnionej do jego reprezentowania.

  3. Okres wyświetlania Publikacji na wskazanym w Zleceniu portalu internetowym wynosi 12 miesięcy, z wyłączeniem przypadków wystąpienia awarii technicznych lub nieprzewidzianych okoliczności lub okoliczności niezależnych od Zleceniobiorcy.

  4. Składając Zlecenie poprzez złożenie podpisu bądź przesyłając je drogą mailową wraz z potwierdzeniem zawartym w treści maila Zleceniodawca oświadcza, że:

    1. Posiada odpowiednie uprawnienia do składania Zlecenia na przygotowanie Publikacji, w tym zaciągania zobowiązań w zakresie zapłaty wynagrodzenia za Publikację,

    2. Dysponuje prawami na dobrach niematerialnych, które zgodnie z ustaleniami ze Zleceniobiorcą mają zostać wykorzystane w Publikacji będącej przedmiotem Zlecenia. W tym w szczególności: prawami autorskimi i pokrewnymi, prawami własności przemysłowej, prawem do znaków towarowych lub wzorów zdobniczych, prawem do tajemnicy przedsiębiorstwa lub innymi prawami na dobrach niematerialnych,

    3. Prawa do wszelkich materiałów reklamowych, informacji, danych, wizerunków, znaków towarowych lub wzorców zdobniczych albo innych elementów stanowiących przedmiot ochrony prawnej, które zgodnie z ustaleniami ze Zleceniobiorcą mają zostać wykorzystane w Publikacji będącej przedmiotem Zlecenia stanowią własność Zleceniodawcy bądź Zleceniodawca posiada pełnie uprawnień do korzystania z nich, a osoby trzecie nie będą zgłaszać roszczeń związanych z wykorzystaniem z ww. elementów w Publikacji,

    4. Przekazane materiały mające zostać wykorzystane w Publikacji nie naruszają praw autorskich oraz innych praw osób trzecich, nie zawierają treści bądź formy o charakterze niedozwolonym, niemoralnym bądź obraźliwym.

  5. Zleceniobiorca nie ponosi odpowiedzialności za szkody wyrządzone w związku z treścią Publikacji w przypadku, gdy Zleceniodawca podał nieprawdziwe dane, zataił informacje lub oświadczył nieprawdę, że przekazane przez niego treści lub informacje są zgodne z prawem.

  6. Zleceniobiorca przygotowuje Publikację we własnym zakresie na podstawie materiałów dostarczonych przez Zleceniodawcę, przy czym przez przygotowanie należy rozumieć także montaż materiałów dostarczonych przez Zleceniodawcę.

  7. Opublikowana na określonym w Zleceniu portalu internetowym Publikacja będzie zawierać oznaczenie “artykuł sponsorowany” bądź inne oznaczenie wskazujące na treść reklamową Publikacji. Publikacja może zawierać także inne oznaczenia, zwroty bądź treści, które w ocenie Zleceniobiorcy są potrzebne dla dochowania wszystkich wymogów prawnych i wynikających z zasad współżycia społecznego.

  8. Zleceniobiorca może przygotować Publikację zgodnie z wytycznymi Zleceniodawcy, lub w oparciu o informacje i materiały przekazane przez Zleceniodawcę ale w przypadku braku ww. wytycznych bądź w przypadku gdy przekazane materiały są nie wystarczające Zleceniobiorca może przygotować Publikację w pełni samodzielnie bądź wstrzymać się z przygotowaniem Publikacji do czasu przekazania wystarczających materiałów.

  9. W przypadku, gdy Publikacja jest przygotowana w oparciu o wytyczne Zleceniodawcy, a także w sytuacji, gdy opracowanie Publikacji jest uzależnione od dostarczenia przez Zleceniodawcę materiałów, powinny one zostać przekazane Zleceniobiorcy najpóźniej na 10 dni roboczych przed planowanym terminem opublikowania Publikacji na portalu internetowym wskazanym w Zamówieniu. Uchybienie tego terminu przez Zleceniodawcę nie powoduje powstania opóźnienia po stronie Zleceniobiorcy ani nie powoduje powstania odpowiedzialności odszkodowawczej po stronie Zleceniobiorcy z tytułu niezrealizowania zlecenia. Ww. przypadku termin opublikowania Publikacji na portalu ulega przesunięciu w stosunku do terminu pierwotnie określonego w Zleceniu odpowiednio o ilość dni opóźnienia Zleceniodawcy w przekazaniu materiałów.

  10. Zleceniobiorca dołoży wszelkich starań, aby opracowana przez niego Publikacja odpowiadała standardom w zakresie jakości artykułu sponsorowanego.

  11. Zleceniobiorca nie ponosi odpowiedzialności za ilość wyświetleń Publikacji i nie gwarantuje określonej liczby wyświetleń Publikacji na wskazanym w Zleceniu portalu internetowym, a Strony akceptują, że liczba wyświetleń może być zmienna i zależy od różnych czynników, na które Zleceniobiorca nie ma wpływu.

  12. Zleceniobiorca nie jest zobowiązany do podejmowania działań mających na celu zwiększenie liczby wyświetleń Publikacji, chyba że zostanie to jasno uzgodnione między Stronami w odrębnej umowie lub porozumieniu.

  13. Zleceniobiorca nie jest odpowiedzialny za monitorowanie ani kontrolowanie określonej ilości wyświetleń Publikacji.

  14. Zleceniobiorca jest zobowiązany do przygotowania tekstu Publikacji na warunkach określonych Zleceniem i w niniejszych Warunkach Ogólnych.

  15. Strony ustalają, że Publikacja może zawierać wylistowanie bądź w inny sposób wymieniać innych przedsiębiorców niż Zleceniodawca oferujących produkty bądź usługi zbliżone bądź tożsame z produktami lub usługami oferowanymi przez Zleceniodawcę.

  16. Wylistowanie bądź inna forma wymienienia innych przedsiębiorców niż Zleceniodawca może zawierać wskazanie, że przedsiębiorcy ci należą do grona najlepszych producentów, wytwórców lub usługodawców w danej niszy rynkowej, a Zleceniobiorca nie odpowiada za zgodność tej treści z rzeczywistym stanem rzeczy.

  17. Strony akceptują, że Zleceniobiorca nie ponosi odpowiedzialności za zgodność treści dotyczących wylistowania lub wymienienia innych przedsiębiorców z rzeczywistym stanem rzeczy.

  18. Zleceniodawca wyraża zgodę na umieszczenie informacji o innych przedsiębiorcach w Publikacji i akceptuje, że Zleceniobiorca nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek roszczenia, straty lub szkody wynikłe z takiego wylistowania lub wymienienia.

  19. Zleceniodawca może zapewnić Zleceniobiorcy listę przedsiębiorców, którzy mają zostać uwzględnieni w Publikacji, ale ostateczna decyzja dotycząca wyboru i sposobu przedstawienia tych informacji należy do Zleceniobiorcy.

  20. Zleceniobiorca nie jest zobowiązany do potwierdzania ani sprawdzania statusu ani jakości oferowanych produktów lub usług przez innych przedsiębiorców wymienionych w Publikacji.

  21. Zleceniobiorca zastrzega sobie prawo do wyboru sposobu przedstawienia wylistowania lub wymienienia innych przedsiębiorców w Publikacji, z uwzględnieniem celów i standardów redakcyjnych.

§ 4
Wynagrodzenie

  1. Za opracowanie przez Zleceniobiorcę i doprowadzenie do opublikowania Publikacji na wskazanym w Zleceniu portalu internetowym Zleceniodawca zapłaci Zleceniobiorcy określone w Zleceniu wynagrodzenie.

  2. Wynagrodzenie jest płatne na rachunek bankowy Zleceniobiorcy

  3. Wynagrodzenie jest płatne w terminie 7 dni kalendarzowych od dnia wystawienia faktury VAT/ Faktury Proforma na rachunek bankowy Zleceniobiorcy.

  4. W przypadku braku zapłaty wynagrodzenia w terminie określonym powyżej Zleceniobiorca może naliczać odsetki ustawowe za opóźnienie. Niezależnie od powyższego Zleceniobiorca będzie miał również prawo do wycofania Publikacji z portalu na którym została opublikowana i doprowadzenia do zaprzestania jej wyświetlania, bez ponoszenia z tego tytułu odpowiedzialności odszkodowawczej aż do czasu uregulowania pełnego wynagrodzenia przez Zleceniodawcę.

  5. Zleceniodawca wyraża zgodę na wystawianie i przesyłanie faktur VAT w postaci elektronicznej. Wymagalność roszczenia o wypłatę wynagrodzenia nie jest uzależniona od daty wystawienia faktury VAT.

  6. Strony uzgadniają, że opłata za wprowadzenie zmian w Publikacji po terminie 3 dni roboczych od dnia opublikowania Publikacji wynosi 1680 netto.

  7. Faktura obejmująca opłatę za zmiany w Publikacji po terminie 3 dni roboczych od opublikowania Publikacji zostanie wystawiona przez Zleceniobiorcę na rzecz Zleceniodawcy i jest płatna w terminie 7 dni od otrzymania faktury.

§ 5
Prawa
autorskie

  1. Prawa autorskie dotyczące utworu jaki stanowi Publikacja stanowią wyłączną własność Zleceniobiorcy.

  2. Zleceniodawca wyraża zgodę na bezpłatne wykorzystanie wizerunku, firmy i logo Zleceniodawcy w zbiorze przedstawiającym klientów Zleceniobiorcy zamieszczonym na jego stronie internetowej www.mmediahouse.pl

  3. Zleceniodawca, który dostarcza materiały celem przygotowania Publikacji oświadcza, iż ma prawo posługiwać się użytymi w materiałach informacjami, danymi, znakami towarowymi oraz wszelkimi pozostałymi elementami chronionymi prawem.

  4. Podpisanie Zlecenia jest równoznaczne z oświadczeniem Zleceniodawcy, że w przypadku gdy jakikolwiek podmiot wystąpi z roszczeniami do Zleceniobiorcy z tytułu naruszenia praw osób trzecich przez wykorzystanie w Publikacji materiałów lub treści, z którymi związane są roszczenia, a przekazanych przez Zleceniodawcę, Zleceniodawca na wezwanie Zleceniobiorcy zwróci wszystkie poniesione z tego tytułu przez Zleceniobiorcę wydatki i koszty.

§ 6
Zatwierdzenie Publikacji

  1. Po przygotowaniu Publikacji jej tekst zostanie przesłany przez Zleceniobiorcę drogą mailową na adres mailowy Zleceniodawcy do zatwierdzenia przez Zleceniodawcę w terminie 2 dni roboczych.

  2. Zleceniodawca przesyła informację o zatwierdzeniu Publikacji bądź uwagi do Publikacji na adres mailowy w domenie mmediahouse.pl należący do Zleceniobiorcy w terminie 2 dni roboczych od dnia otrzymania Publikacji do zatwierdzenia.

  3. W przypadku braku przesłania przez Zleceniodawcę odpowiedzi na ww. adres Zleceniobiorcy w ww. 2 dniowym terminie, Strony uzna Publikację za zatwierdzoną przez Zleceniodawcę.

  4. Zleceniodawca ma prawo do zgłoszenia propozycji zmian w tekście Publikacji przed jej opublikowaniem na portalu internetowym wskazanym w Zleceniu.

  5. Zleceniobiorca ma prawo odmowy wprowadzenia zmian w tekście Publikacji zaproponowanych przez Zleceniodawcę i wprowadzenia zmiany, która w jego ocenie odpowiada intencji Zleceniodawcy. W takim przypadku Publikację uważa się za zaakceptowaną przez Zleceniodawcę.

  6. Zleceniodawca ma prawo do zgłoszenia propozycji zmian w tekście Publikacji także po jej opublikowaniu na portalu internetowym wskazanym w Zleceniu. Zleceniobiorca ma prawo odmowy wprowadzenia zmian w tekście Publikacji zaproponowanych przez Zleceniodawcę po opublikowaniu Publikacji.

  7. Wszelkie zmiany w Publikacji, wprowadzane w wyniku zmian zaproponowanych przez Zleceniodawce, po upływie terminu 3 dni roboczych od daty opublikowania Publikacji, będą obciążone dodatkowymi opłatami.

  8. Przez zmiany w Publikacji należy rozumieć wszelkie modyfikacje, poprawki, dodatkowe informacje lub edycję, która wymaga jakiejkolwiek ingerencji w tekst Publikacji.

    .

    § 7
    Reklamacje

  1. W przypadku zatwierdzenia Publikacji przez Zleceniodawcę na zasadach opisanych w paragrafie poprzedzającym, Zleceniobiorca jest zwolniony z odpowiedzialności odszkodowawczej za wszelkie szkody związane z Publikacją, a także wszelkie inne roszczenia jakie mogą wyniknąć z opublikowania treści Publikacji. W innym przypadku Zleceniodawcy przysługuje możliwość złożenia reklamacji.

  2. Reklamację należy składać Zleceniobiorcy w drodze mailowej na adres hello@mmediahouse.pl w terminie do 3 dni od daty Publikacji.

  3. Zleceniobiorca nie jest zobowiązany do rozpatrywania reklamacji zgłoszonych po upływie wyżej określonego terminu, na co Zleceniodawca wyraża zgodę.

  4. W przypadku zgłoszenia reklamacji, konieczne jest podanie informacji dotyczących rodzaju uchybienia oraz jego opisu wraz z uzasadnieniem.

  5. Zleceniobiorca zobowiązuje się do rozpatrzenia reklamacji w terminie 14 dni roboczych od otrzymania zgłoszenia. W przypadku niemożności dochowania powyższego terminu, Zleceniobiorca poinformuje Zleceniodawcę o tym fakcie, jednocześnie podając ostateczny termin udzielenia odpowiedzi.

  6. W przypadku uwzględnienia reklamacji, Zleceniobiorca ma obowiązek naprawienia szkody zgłoszonej przez Zleceniodawcę. Jednak w każdym przypadku odpowiedzialność Zleceniobiorcy za niedopełnienie lub niewłaściwe wykonanie zobowiązania jest ograniczona do wysokości kwoty pieniężnej równej wynagrodzeniu wypłaconemu Zleceniobiorcy za Publikację objętą reklamacją.

  7. Zleceniobiorca nie odpowiada za zapewnienie sprawnego działania portalu internetowego na jakim ma ukazać się Publikacja, w tym za poprawne wyświetlanie się Publikacji. W przypadku wystąpienia usterki wpływającej na wyświetlanie się Publikacji Zleceniobiorca wystąpi do podmiotu zarządzającego portalem internetowym, na którym została opublikowana Publikacja, z wnioskiem o niezwłoczne usunięcie usterki tak, by w możliwie jak najkrótszym terminie umożliwić kontynuowanie poprawnego wyświetlania Publikacji.

§ 8
Lista dłużników

  1. W przypadku braku terminowego uregulowania, którejkolwiek z należności wynikających z Umowy, Zleceniobiorcy przysługiwać będzie prawo do opublikowania informacji dotyczących dłużnika, tj. Zleceniodawcy, na wybranej przez siebie publicznie dostępnej liście dłużników w internecie.

  2. Zleceniobiorca zastrzega sobie prawo do umieszczenia nazwy firmy Zleceniodawcy oraz jego marki w charakterze dłużnika na wspomnianej liście dłużników, w celu ochrony swoich interesów handlowych i prewencji przed nieuregulowanymi należnościami.

  3. Opublikowanie informacji na liście dłużników nie zwalnia Zleceniodawcy z obowiązku uregulowania zaległych płatności. Zleceniodawca pozostaje odpowiedzialny za uregulowanie swojego długu, nawet jeśli informacje zostały opublikowane.

  4. Strony uzgadniają, że opublikowanie informacji na liście dłużników jest środkiem mającym na celu dochodzenie należności i nie wyłącza możliwości korzystania przez Zleceniobiorcę z innych dostępnych prawnych lub umownych środków egzekucyjnych.

  5. Po uregulowaniu wszystkich zaległych płatności, Zleceniobiorca zobowiązuje się do usunięcia informacji o Zleceniodawcy z listy dłużników w możliwie najszybszym terminie.

§ 9
Klauzula siły wyższej

  1. Zleceniobiorca nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie zobowiązań wynikających z umów dotyczących przygotowania i publikacji Publikacji na wskazanym w Zamówieniu portalu, jeśli jest to spowodowane przez zdarzenia niezależne od niego i znajdujące się poza jego kontrolą. Takie zdarzenia obejmują, ale nie są ograniczone do: działań protestacyjnych, awarii serwerów, wszelkich problemów, w tym problemów technicznych, prawnych i innych powstałych po stronie właściciela portalu na którym ma się ukazać Publikacja, aktów, decyzji instytucji rządowych bądź samorządowych, umów międzynarodowych, przerw w dostawach prądu, oraz innych przejawów siły wyższej.

  2. W przypadku wystąpienia któregokolwiek z wydarzeń opisanych powyżej w ust. 1 Zleceniobiorca ma obowiązek poinformować Zleceniodawcę o tym fakcie oraz zaproponować, jeśli to możliwe, alternatywne dogodne terminy Publikacji. W przypadku niemożności ustalenia nowych terminów, Zleceniobiorca zwróci Zleceniodawcy część wynagrodzenia w sposób proporcjonalny do stopnia niezrealizowania lub niewłaściwego wykonania zobowiązań przez Zleceniobiorcę z przyczyn określonych w punkcie 1.

§ 10
Odstąpienie od Umowy

  1. Zleceniobiorca może jednostronnie odstąpić od Umowy w terminie 30 dni od jej zawarcia.

  2. Odstąpienie od umowy następuje na piśmie bądź drogą mailową na adres mailowy Zleceniodawcy.

  3. W przypadku odstąpienia od Umowy Zleceniobiorca ma obowiązek zwrotu uregulowanego wcześniej przez Zleceniodawcę wynagrodzenia, chyba, że odstąpienie nastąpiło po opublikowaniu Publikacji.

  4. W przypadku opóźnienia w dostarczeniu materiałów lub przekazania ich w formie niezgodnej z ustaleniami Stron przez Zleceniodawcę, Zleceniobiorca ma prawo odstąpić od umowy w każdym czasie.

  5. W przypadku odstąpienia od Umowy z powodu opóźnienia w dostarczeniu materiałów lub przekazania ich w formie niezgodnej z ustaleniami Stron przez Zleceniodawcę, bądź z powodu innych przypadków nienależytego wykonania bądź niewykonania zobowiązań przez Zleceniodawcę, Zleceniobiorca zachowuje prawo do wynagrodzenia.

§ 11
Postanowienia końcowe

  1. Wszystkie zobowiązania Zleceniobiorcy wobec Zleceniodawcy, wynikające z Zlecenia oraz Ogólnych Warunków Umowy, są ograniczone wyłącznie do zobowiązań wprost wymienionych w tych dokumentach.

  2. W przypadku sporu między Zleceniobiorcą, a Zleceniodawcą, wynikającego z wykonania wiążącej ich Umowy, sądem rozstrzygającym spór będzie sąd powszechny właściwy ze względu na siedzibę Zleceniobiorcy.

  3. Strony oświadczają, że w przypadku, gdy którekolwiek z postanowień niniejszych Ogólnych Warunków Umowy bądź Zlecenia, z mocy prawa bądź ostatecznego lub prawomocnego orzeczenia jakiegokolwiek organu administracyjnego lub sądu powszechnego, uznane zostaną za nieważne bądź bezskuteczne, pozostałe postanowienia Umowy pozostają w mocy, a postanowienie nieważne lub bezskuteczne Strony zobowiązują się zastąpić postanowieniem odpowiadającym celowi gospodarczemu postanowienia nieważnego bądź bezskutecznego.